Mam nadzieję, że przerobiłeś lekcje numer 6 i wyszukałeś materiały do języka, którego się uczysz zgodnie z wytycznymi. W oczekiwaniu na paczkę z książkami chciałbym abyśmy dziś zajęli się bardzo ważnym tematem. Głównym narzędziem do nauki nie jest bowiem książka, ale nasz mózg – warto więc poznać go trochę, zanim zaczniemy z niego korzystać.

Idąc na ryby rozsądnie jest założyć na haczyk robaka – czyli coś co może zainteresować rybę, a nie to co my chętnie byśmy zjedli. Z umysłem jest podobnie – aby poprawić efektywność i szybkość nauki trzeba poznać kilka reguł według których działa mózg, które nie zawsze są takie oczywiste i nie zawsze pokrywają się z modelem nauki, który być może praktykowałeś w szkole.

Sprawdź czy wiesz jak uczy się Twój mózg

Zanim przejdę dalej – wyobraź sobie, że masz do nauczenia się pewien materiał i w tym celu masz możliwość wybrać jedną z dwóch strategii nauki. Spójrz na poniższe propozycje i zastanów się którą metodę byś wybrał tak by zwiększyć swoje szanse na nauczenie się następujących zadań:

SYTUACJA 1:

Otrzymujesz stronę A4 z opisem pewnej historii. Nazajutrz będziesz musiał opowiedzieć streszczenie tej historii.

  • opcja nauki a: czytasz tekst 4 razy
  • opcja nauki b: czytasz tekst 1 raz i tworzysz mapę myśli

SYTUACJA 2:

Masz za zadanie nauczyć się celnie rzucać piłką do kosza. Na egzaminie wykonasz 5 rzutów z odległości 2 metrów do kosza.

  • opcja nauki a: ćwiczysz rzuty do kosza przez godzinę naprzemiennie z miejsc oddalonych o 1m i 3m od kosza
  • opcja nauki b: ćwiczysz rzuty do kosza przez godzinę z miejsca oddalonego 2m od kosza
SYTUACJA 3:

Masz za zadanie rozróżniać style malarstwa. Na egzaminie otrzymasz 5 różnych obrazów i będziesz musiał powiedzieć jaki styl prezentują.  

Do nauki masz aplikację, która pokazuje na ekranie obraz z podpisem do jakiego stylu należy

  • opcja nauki a: ustawiasz aplikację aby losowo pokazywała obrazy ze wszystkich stylów
  • opcja nauki b: ustawiasz aplikację tak aby pokazywała obrazy w blokach (najpierw obrazy w stylu A, potem w stylu B, potem w stylu C, itd.)

SYTUACJA 4:

Masz za zadanie nauczyć się tekstu A4. Na egzaminie dostaniesz kilka pytań na które odpowiedzi znajdują się w tekście.

  • opcja nauki a: czytasz tekst 2 razy
  • opcja nauki b: czytasz tekst 1 raz+ rozwiązujesz przykładowy test, ale nie możesz sprawdzić czy Twoje odpowiedzi były poprawne czy nie

SYTUACJA 5:

Masz za zadanie nauczyć się słownictwa dotyczącego podróży w obcym języku. Masz już pewne podstawy języka – jesteś na poziomie A1/A2.

  • opcja nauki a: rozwiązujesz przykładowy test 10 minut, a następnie uczysz się 20 minut
  • opcja nauki b: uczysz się 30 minut

SYTUACJA 6:

Masz za zadanie nauczyć się pewnej historii. Na egzaminie dostaniesz kilka pytań dotyczących tej historii

  • opcja nauki a: czytasz historię 2 razy
  • opcja nauki b: czytasz historię 1 raz, a następnie próbujesz powiedzieć koledze co zapamiętałeś

SYTUACJA 7:

Uczysz się języka metodą tłumaczenia zdań. Masz przed sobą 20 zdań do przetłumaczenia.

  • opcja nauki a: tłumaczysz wszystkie zdania i dopiero sprawdzasz gdzie popełniłeś błędy
  • opcja nauki b: tłumaczysz zdanie po zdaniu i za każdym razem sprawdzasz odpowiedzi przez co nie popełniasz tych samych błędów w kolejnych zdaniach

SYTUACJA 8:

Otrzymujesz stronę z 20 słowami do zapamiętania. Musisz zapamiętać jak najwięcej z nich.

  • opcja nauki a: czytasz słowa 2 razy
  • opcja nauki b: czytasz słowa 1 raz i następnie starasz się wypisać wszystkie, które zapamiętałeś

ZADANIE NA DZIŚ:

  1. Zastanów się jakie strategie nauki najczęściej stosujesz?
  2. Pomyśl którą strategię wybrałbyś do powyższych zadań? Weź kartkę i zapisz gdzieś Twoje odpowiedzi.

ODPOWIEDŹ:

Jeśli chcesz dowiedzieć się jakie są poprawne odpowiedzi w oparciu o wyniki badań na temat zapamiętywania i nauki – zajrzyj na nasz profil na fejsbuku – tam znajdziesz odpowiedzi 🙂

www.facebook.com/szybkanaukajezyka/

W ilu przypadkach udało Ci się wybrać poprawną strategię? Zaskoczony? Myślę, że nawet jeśli przeczuwając, że może być tu jakiś haczyk – poprawnie obstawiłeś metodę nauki – to przynajmniej w kilku sytuacjach miałeś poczucie, że jest to bardzo nieintuicyjne i zaskakujące.

Jeśli tak – zapraszam Cię do kolejnych zasada kursu Szybkiej Nauki Języka, gdzie wyjaśnimy sobie poszczególne sytuacje i powiemy co z tego wynika.

Ciao!