Hej!

Czy zdarzyło Ci się kiedyś mieć sesję językową w której wszystko rozumiałeś? W której pływałeś niczym ryba w wodzie w oceanie języka, a kolejne słowa przychodziły Ci bez trudu? Albo sesję testową podczas której miałeś wynik 100% i wszystkie poprawne odpowiedzi? Lub sesje powtórkową gdzie wszystkie słówka przywołałeś bezbłędnie?

Jeśli tak – nie mam dla Ciebie dobrej informacji! Tracisz czas! Twoja nauka jest nieefektywna! Jak to? Przecież chyba chodzi o to, żeby nauczyć się dobrze..?! W szkole przecież docenia się brak błędów!

Osobiście nie uważam, że najważniejszą rzeczą w nauce języka jest niepopełnianie błędów.. w mojej opinii ważniejsza jest płynność i radość z porozumiewania się, nawet jeśli ciągle trzeba pracować nad pewnymi elementami.

Ale do meritum. Jeśli podczas danej sesji nauki języka rozumiesz wszystko i potrafisz rozwiązać wszystkie zadania z zupełną łatwością – to znaczy, że straciłeś ten czas. Oznacza to, że nie była to sesja nauki, ale sesja powtórkowa co najwyżej. Zabawa tym co już umiesz. A to jest kurs SZYBKIEJ nauki języka! Oznacza to, że chcemy efektywnie wykorzystać czas i jak najszybciej robić postępy.

Jeśli więc nauka przychodzi Ci za łatwo lub z testów masz ciągle 100% poprawnych odpowiedzi sprawdź czy nie popełniasz któregoś z poniższych błędów:

  • Za dużo czasu poświęcasz na szlifowanie wszystkiego do perfekcji – umiesz na 80%? Good enough! Idź dalej. Ten materiał i tak utrwali się w kolejnych lekcjach bo będziesz używał słówek czy konstrukcji gramatycznych. A szlifowanie go teraz to strata cennego czasu, który mógłbyś poświęcić na nowy materiał.
  • Dobierasz sobie zbyt proste materiały do nauki – dobierz materiał, który będzie odpowiadał Twojemu tempu nauki. Niech kolejne lekcje wymagają od Ciebie wysiłku. Niech liczba nowych słów w każdej lekcji pozwoli się nie zagubić, ale jednocześnie wymaga skupienia i trudu.
  • Żle testujesz swoją znajomość języka –  czasami niektóre testy mogą dać nam złudne poczucie opanowania materiału. Na przykład gdy mamy wybrać z rozsypanki pasujące słowo możemy mieć 100% poprawnych odpowiedzi, ale gdy mielibyśmy to samo zapisać z pamięci – mogą pojawić się schody. Sprawdź czy Twoje testy do lekcji są odpowiednio trudne i czy sprawdzają wszystkie umiejętności językowe – mówienie, słuchanie, pisanie, czytanie.  
  • Za często powtarzasz słówka – jeśli w każdej sesji powtórkowej masz >95% poprawnych odpowiedzi to znaczy, że za często robisz sesje powtórkowe. Najlepiej powtarzać wtedy jak już prawie zapomniałeś. Powinieneś mieć wynik około 80% skuteczności. Długoterminowo da to najlepsze rezultaty jakości pamięci do włożonego czasu.

ODDZIELAJ TRENING OD ZAWODÓW

Pamiętaj by oddzielić trening od zawodów. Twoja sesja językowa to trening, a zawody to np. egzamin z języka lub sprawdzenie się w boju na rozmowie kwalifikacyjnej. Na treningu ma być krew, pot i łzy po to by na zawodach czuć lekkość. Jeśli trenowałeś kiedyś na siłowni to wiesz, że jeśli bardzo trudno jest Ci zrobić kolejne powtórzenie w wyciskaniu sztangi – to właśnie to powtórzenie jest kluczowe dla wzrostu masy mięśniowej. Dla utrzymania kondycji – owszem – seria powtórzeń z przyjemnym ciężarem może być ok, ale jeśli liczymy na przyrost mięśni – lepiej zrobić mniej powtórzeń, ale z większym ciężarem.

Tak samo jest z nauką języka, choć tutaj czasem możemy reagować odwrotnie. Jeśli podczas testu z trudem przychodzi nam przypomnienie sobie jakichś wyrażeń lub długo przychodzi nam składanie zdania lub musimy przypominać sobie odmiany i powoli w głowie dobierać prawidłowo końcówki – myślimy, że słabo nam idzie ta nauka i mamy ochotę jeszcze raz powtórzyć materiał. Ale jest dokładnie odwrotnie. Właśnie wtedy zachodzi proces nauki! Właśnie wtedy przybliżamy się do momentu w którym odmiana przyjdzie nam z łatwością -> a wtedy nie będzie sensu jej wałkować. To właśnie gdy jest trudno – rosną Twoje umiejętności. Gdy jest lekko – to dowód że już masz te umiejętności i nie ma sensu ich nadmiernie trenować.

Nie wiem czy Cię przekonałem, ale jeśli nie – pozwól że zacytuję Ci kilka zdań z Harvardzkiego podręcznika skutecznego uczenia się:

Uczymy się w sposób głębszy i z trwalszym skutkiem kiedy nauka wymaga wysiłku

Przywoływanie właściwych treści z pamięci okazuje się trudniejsze i odnosimy wrażenie, że jest ono mniej efektywne, ale wysiłek z nim związany prowadzi do ich trwalszego zapamiętania

Liczne badania wskazują: im trudniej przychodzi nauka tym jest ona solidniejsza, a wyuczona wiedza na dłużej pozostaje w głowie

Tak więc kolejna zasada brzmi:

ZASADA #15: Pamiętasz wszystko? Zmień coś!